Världsboksdagen

Världsboksdagen

Skolbiblioteket har ett tydligt läsfrämjande uppdrag och försöker med olika strategier arbeta utifrån det. I samband med Världsboksdagen 23 april som Unesco instiftat brukar många hitta på olika happenings som att klä ut sig till olika bokkaraktärer, ha boktävligar eller stafettläsningar. Det finns ingen hejd på uppfinningsrikedomen. Även om ett långsiktigt arbete är av större betydelse, innebär det inte att en inte kan få jazza loss med punktinsatser ibland. I år har Svensk biblioteksförening en tävling tillsammans med Svenska Unescorådet som heter #minbokomvärlden. Det är en Instagramtävling och det är bara att använda sig av föregående hashtag, fota en bok och lägga ut. Tanken är att det ska vara en bok som gett en stark känsla av att ha förstått något nytt och viktigt om världen. Här skulle det till exempel gå att låta eleverna välja böcker och lägga upp på skolbibliotekets instagramkonto. Eller skapa en liknande tävling men bara för den egna skolan. Hur enkelt som helst. Och såklart gärna i samarbete med ett arbetslag eller flera.

Om du letar inspiration och idéer har Länsbiblioteket i Östergötland en finfin idébank på olika bok- och skrivaraktiviteter som kan passa för dagen. Ingen har väl missat Barnens bibliotek för de yngre åldrarna, men där finns även sådant som biblioterapi och bookworms. Något som Mediapoolen gärna puffar för är konceptet Läs en film. Handledningen kommer från Film i Dalarna som generöst delat med sig till andra mediecentraler. Här finns verkligen många ingångar, och det bästa är kanske att välja just de som en själv tycker är mest intressanta. Vad är det egentligen som skiljer sig mellan det litterära och det filmiska?

Avslutningsvis går det ju även i ett sådant här sammanhang att fokusera på bara en enda författare och liksom djupdyka i det författarskapet. Det finns så oerhört många skickliga författare som skriver för barn och ungdomar. Men just idag skulle jag vilja lyfta John Green. Jag minns fortfarande när jag läste ”Var är Alaska?” när jag jobbade på ett litet skolbibliotek. Hur boken liksom fastnade och jag bokpratade ut den hela tiden. ”Förr eller senare exploderar jag” var istället en enda stor käftsmäll. Den spreds fort av sig själv, inte bara på mitt bibliotek, och blev senare film. Även om varje bok inte är lika stark som just den, karaktäriseras hans böcker alltid av starka berättelser där ungdomarna är i hundra procents fokus. Det är deras röster vi hör. Dessutom går det att hitta böcker för många olika sorters läsare i hans författarskap. Att Green dessutom är generös med att finnas på olika sociala medier är ytterligare något som kan vara intressant vid exempelvis bokprat. För många kan det bli en krock mellan böckerna och hur författaren är i verkligheten (eller ehm, hur författaren sig på sociala medier). Det skapar också intressanta diskussioner mellan text och författare. Här pratar John om det svenska omslaget till ”Förr eller senare exploderar jag”. Senaste boken ”Efter Alaska” knyter fint samman Greens debutbok och berättelsen där med hans senaste. Vi får helt enkelt veta vad som hände med Alaska när hon försvann. Så kom med tips om andra starka ungdomsboksförfattare som det är värt att fördjupa sig i. Berättelser öppnar våra hjärtan.

Färdigheter

Upplagt på

2017-04-19