lyckokänslan att läsa böcker ska vara allas upplevelse!

, ,
lyckokänslan att läsa böcker ska vara allas upplevelse!

Vad är läsning – och läsförståelse? Varför och vad ska man läsa? Vad betyder läslusten?  vad betyder läsningen för den enskilde och samhället?

Jag har funderat ofta på dessa frågor och över vad läsning betyder för mig, för mina val i livet, för mina egna barn och andra människor. Hur läsningen har påverkat mig och har gjort mig till den person som jag är och för de värderingar som jag står för det.

Jag vet att få ta del av en bok, berättelsen, tankar, känslor, karaktärer och budskapet är en sinnlig upplevelse och det ger mig lyckokänslor.

Och den här känslan har jag känt länge. När jag var inte mer än 8 år och lyssnade på mor när hon läste högt sina egna böcker, när jag kämpade att gå genom vuxna böcker i brist på barnböcker i mitt gamla hemland. Senare i livet när jag fortsatte att läsa böcker på det nya språket. Jag glömmer aldrig när jag grät mig igenom ” Samhällets olycksbarn” och ” Det gamla och havet” och senare över Kristinas öder i ” Utvandrarna”.

               

Ska inta alla uppleva lyckokänslor genom att läsa en bok???? 

 

 

 

Det finns många argument för läsningens betydelse och i synnerhet skönlitteraturen i våra liv.  Kortfattat, Läsning berikar oss på olika sätt och gör oss hel som människa med det viktigaste redskapet: Språket

Men att bli intresserade av läsning och söka sig till litteraturen är inte en självklarhet för alla. En del barn har privilegium att växa upp med vuxna intresserade av böcker och med böcker runt omkring sig och alldeles för många andra behöver hjälp att upptäcka bokens värld.

För dessa barn, bibliotek i sin olika form speciellt ” skolbiblioteket”  har en avgörande roll.

Bibliotekarie med sin kunskap om litteratur och medier i olika form, kan stimulera läsningen hos barn och stödja deras intresse för läsning och texten samt hjälpa dem att komma i kontakt med skönlitteraturen magiska värld samtidigt kunna utveckla sitt språk.

Skönlitteratur får barnen att skapa och förbättra sitt ordförråd och få bättre fantasi, kreativitet och empati. Skönlitteratur öppnar med andra ord dörrar till andra världar som är svåra att komma till om man inte besitter läsförmåga och ordförståelse.

Men läsfrämjande arbete kräver metoder och forskning. I kunskapsöversikt ” Med läsning som mål” får vi ta del av forskarens arbete Jonas Anderssons över läsfrämjande metoder.  Överskiktet bygger på svenska och internationella forskning.

Och metoder är många. Runt om Sverige pågår olika projekt där olika metoder provas i praktiken. En av dem ” En läsande klass ” som startades 2014.  Projektet presenterar läsförståelsestrategier och genom studiehandlingar och modell lektioner visar hur lärarna kan jobba med elevernas läsförståelse . På projektet hemsida  presenteras exempel på skolbibliotekarie som stöttar barns läsutveckling samt tipsar man på några läsprojekt som pågår i olika kommuner.

Ett annat projekt är Berättarministeriet som jobbar med barn berättande och skrivande i område med hög arbetslöshet i kombination med låga studieresultat.

Ett annat projekt är ” Läs för livet”.  I podden Läs för livet  samtalar läsambassadören med gäster om läsning och litteratur för unga

Berättelser som förändrarär en ny satsning som ska nå 100 högstadieskolor och 100 gymnasieskolor och minst 35 000 elever.

Skolverket moduler för språk, läs och skrivutveckling olika moduler innehåller olika sätt att stimulera barns nyfikenhet och intresse för den läs, språk och skrivande.

Driver du ett läsprojekt och vill gärna dela med dig med andra, hör av dig!

 

 

Färdigheter

Upplagt på

2017-07-13