Krishantering

,
Krishantering

Vi vuxna som möter barn och ungdomar behöver vara extra förberedda om det sker extrema händelser i vår omgivning. Oavsett om det är en olycka, katastrof eller ett våldsamt dåd ska vi finnas där. Ett skolbibliotek möter alla elever. Vissa elever söker sig mer till platsen än andra. Vi möter elever som kommer ifrån fruktansvärda upplevelser, samtidigt som det händer mycket i vår omvärld och sorgligt nog ibland extra nära. Då är det viktigt att finnas där som vuxen. Att våga fråga, att synas, att kunna lyssna. BRIS har med anledning av dådet i Stockholm i fredags lagt ut en tydlig bruksanvisning om vad vi kan tänka på:
Var lyhörd och observant
Ställ konkreta frågor
Uppmuntra och underlätta för barnet att ställa sina frågor
Informera
Överför inte din egen oro
Lugna och inge hopp
Även Rädda barnen har bra stödmaterial för både vuxna och barn. När det står barn omfattar det även ungdomar. Alla är barn upp till 18 års ålder. Vi får inte glömma bort att  katastrofer är lika obehagliga och drabbande för alla åldrar. Även tonåringar som helst vill vara vuxna behöver få vara rädda och oroliga. Då behöver det finnas stöd att få. Vi ska inte vara rädda för det svåra, det är ok att säga att det är svårt.

Det går också att ta hjälp av böcker. Att läsa om svåra händelser och död i böcker skapar utrymme att prata om det svåraste utan att det kommer helt inpå. Det går att bearbeta och tänka. Så högläs, högläs, högläs. Ja, även för sjuttonåringar likaväl som för sexåringar. Alla sätt att bearbeta är bra. Något som författaren Fredrik Backman lyfte. Dels för att det hade hjälpt honom som barn, dels för att han ville hjälpa till med någonting. Det finns böcker som Adjö, Herr Muffins, Bröderna Lejonhjärta till Förr eller senare exploderar jag och Jag ringer mina bröder. Och det finns så många mer. Ta hjälp av dem; ta hjälp av böckerna. Eller filmerna. Som i temat Smärta och sorg. Finns där som vuxen.

Färdigheter

Upplagt på

2017-04-11