Källkritikens dag 13 mars

,
Källkritikens dag 13 mars

Sedan tre år tillbaka har Viralgranskaren, en del av tidningen Metro, instiftat Källkritikens dag den 13 mars. Viralgranskaren har blivit en tung röst i frågor rörande källkritik och vad som är sant och falsk av det som sprids på nätet. Inför i år har de skapat en lärarhandledning som är uppdelad för yngre och äldre elever. Evenemanget kommer att sändas direkt på hemsidan kl 12.30 från Kulturhuset i Stockholm. Det går alltså att följa även om en inte befinner sig i huvudstaden. Utöver detta finns det massor av enskilda initiativ över hela landet på skolor och bibliotek. Kolla upp vad som händer i din kommun. Vikten av faktakoll kommer inte att minska. Alldeles nu har regeringen lagt till Stärkt digital kompetens i läroplaner och kursplaner. Där finns bland annat punkten: att eleverna blir stärkta i sin källkritiska förmåga. Dokumentet är en stark markering för vad regeringen tycker är viktiga uppdrag för skolan där en av huvudpunkterna är källkritik. På den här portalen har jag fixat en helt egen sida med bra grundläggande länkar och tips på upplägg och lektioner kring källkritik och MIK. Passa särskilt på att utforska den sidan idag.

Men i det egna arbetet på skolbiblioteket tycker jag att en av de finaste beskrivningarna kommer från det rullande instagramkontot Skolbibliotekarierna. Den här veckan beskriver Bromstensskolans bibliotekarie hur det går att efter en högläsning för åk 2 av Hövdingens bägare och Monstret i natten går att skapa en lektion i källkritik. Så här skriver Tanja Appelberg:

”Vi pratar alltid om det jag har läst. Varför gjorde Ragnar så? Hur kände sig vakten då? Vad menade Meia när hon sa så?

Bilderna och bildspråket är också viktiga därför pratar vi ofta om bilderna. Vi börjar alltid med att berätta vad vi ser för att sedan övergå till vad det kan betyda. Om det finns något i bilden som saknas i texten diskuterar vi detta.

Monstret i natten är ett fantastiskt underlag för att prata om källkritik. Varför är människorna så rädda för monstret? När mannen från macken berättar om monstret är det han säger på sätt och vis sant. Ändå är det ett missförstånd. Hur kunde det bli så? Var kommer alla rykterna ifrån. Vem sprider dem?

Vi leker viskleken för att se hur ett budskap förvanskas.”

Det är ett så fint exempel på hur enkelt det är att plocka ut viktiga delar i källkritik efter ett pass med högläsning och arbeta med dem tillsammans med eleverna. Bra inspiration tycker jag. Har du egna favorittips? Dela gärna med dig!

Färdigheter

Upplagt på

2017-03-10