Fake news!

,
Fake news!

Begreppet ”fake news” har brett ut sig i samhällsdebatten extra mycket sedan USA fick en ny president. Däremot är det inte en ny förekomst. Både Viralgranskaren och den internationella motsvarigheten Snopes har ett ”fake news-arkiv”. Det är ett fenomen vi alla stöter på i mer eller mindre omfattning via våra nyheter, sociala medier och vänner. Det är även delvis därför skolan ska få nya direktiv för att stärka den digitala kompetensen (se inlägget Källkritikens dag 13 mars) hos eleverna. Men även i styrdokumenten står det redan inskrivet. Om vi till exempel kollar centralt innehåll för årskurs 1-3 i samhällskunskap så ska det behandla:

  • Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information.
  • Aktuella samhällsfrågor i olika medier.

Uppenbart helt perfekta punkter för en skolbibliotekarie och pedagog att samarbeta kring. Att lyfta dagsaktuella frågor och lära sig analysera dem med hjälp av källkritiska metoder är självklart. Men det går ju att lyfta problematiken inom andra ämnen. Varför inte hem- och konsumentkunskap? Matlagningsprogrammet Bon på Barnkanalen handlar om en kock som påstår att hen lagar mat från olika länder. Men vad har hen egentligen i de traditionella rätterna, stämmer det? Le knäck, kommer det verkligen från Frankrike? Ett underhållande sätt att låta elevera ta reda på vad som stämmer och inte.

Färdigheter

Upplagt på

2017-03-29