Välj en sida

Trolltyg i tomteskogen

Handling
I denna film får vi följa livet för ett antal skogstomtar och deras vänner i skogen. Tomtarna lever i harmoni med alla andra levande varelser, och hjälper ofta både djur och människor i nöd. Denna hjälpsamma inställning gör att tomtarna är omtyckta, av alla utom trollen. Trollen avskyr tomtarna – framförallt eftersom de alltid hjälper djuren att undkomma trollen och deras lömska fällor.

Filmens stora händelse är att skogstomten Tor ska gifta sig med sin brud Lisa. Släkt och vänner från när och fjärran är inbjudna och allt verkar frid och fröjd. Men trollen har en annan plan. De ser bröllopet som det perfekta tillfället att en gång för alla förgöra alla tomtar i skogen.

Detta blir den spännande upprinnelsen till den slutgiltiga uppgörelsen mellan tomtar, troll och övriga varelser i skogen.

Förslag på fortsatt arbete
Att skapa något alldeles eget brukar de flesta barn tycka om att göra. I min klass har barnen fått skapa troll av diverse naturmaterial. Vi använde en av våra naturdagar till att samla material och hittade pinnar, stenar, mossa och kottar i olika former. Väl i skolan fick barnen arbeta fram en skiss och därefter med hjälp av både naturmaterial, piprensare, plastögon och färger bygga sitt eget personliga, lilla troll. Denna uppgift passar lika bra att göra på fritidstid som inom skoldagen.

Barnen i min klass visade genast stor uppskattning för varandras troll, så ett par arbetspass ägnade vi åt att varje barn fick beskriva sitt troll. Beroende på mognad i gruppen kan beskrivningen göras på flera olika sätt, men mina 7-åringar fick fyra meningar av mig som varje text skulle innehålla. Därefter fick de gärna lägga till mer information om trollet. Jag skrev upp meningarna på whiteboarden så att alla hade möjlighet att se dem:

  • Mitt troll heter…
  • Mitt troll är… år gammalt.
  • Mitt troll gillar att äta…
  • Mitt troll blir ledset när…

Texterna lästes sedan upp för klasskamraterna, samtidigt som det aktuella trollet visades och presenterades för klassen.

Koppling till läroplanen
Undervisningen i ämnet bild ska innehålla följande centrala innehåll i årskurs 1-3: Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa.

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.Undervisningen i ämnet svenska ska innehålla följande centrala innehåll i årskurs 1-3:
  • Handstil och att skriva på dator.
  • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.