Välj en sida

SnögubbenInledande arbete
Inled gärna med att berätta lite om filmen innan dina elever tar del av den.
Den här filmen är en brittisk tecknad film från 1982. Filmen vann flera priser och har sedan dess visats varje år i brittisk TV under jul. Den är även mycket populär i andra länder som Japan, Korea och här i Sverige. Filmen saknar tal och handlingen berättas istället med hjälp av fina bilder och fantastisk musik.

Filmens handling
En härlig, snöig vinterdag rullar en liten pojke snöbollar till en snögubbe ute i sin trädgård.  Under natten vaknar snögubben till liv och tillsammans undersöker pojken och snögubben olika saker inne i huset. Snögubben försöker lära sig mer om alla saker som finns i huset och pojken visar hur olika saker fungerar.

Ute undersöker snögubben och pojken en motorcykel och därefter åker de tillsammans ut på en motorcykeltur. Värmen från motorcykelns motor råkar värma upp snögubbens ben och han får därför läka benet inne i husets frysbox.

Snögubben börjar längta efter att få se mer av världen och snart åker han tillsammans med pojken upp i himlen på en lång flygtur. Svävande ser de alla landskap och havet. De träffar andra snögubbar,  jultomten och tomtens renar på sin resa. Slutligen börjar de sin resa hem igen. Pojken är trött och somnar snabbt i sin säng när de kommit hem. Snögubben ställer sig istället på sin plats i trädgården, men nästa morgon när pojken vaknar är snögubben borta. Solen gassar på himlen och kvar är bara snögubbens halsduk.

Fortsatt arbete
Efter filmen passar det bra att samtala om innehållet och lyssna på vad barnen tyckte var bra respektive mindre bra med filmen. Vill du därefter fortsätta att arbeta med filmen som utgångspunkt är ett förslag att skapa olika papperspyssel med barnen.

Sajten the Snowman ger fina tips på hur man kan pyssla med papper. Kanske vill ni skapa en hängande mobil, en snöglob eller varför inte fina snöflingor att hänga i klassrumsfönstret?

Koppling till läroplanen 

Ämnet slöjd ska innehålla följande centrala innehåll årskurs 1–3:

  • Enkla skisser och arbetsbeskrivningar, hur de kan läsas, följas och kopplas till enkla beräkningar.

Ämnet svenska ska innehålla följande centrala innehåll årskurs 1–3:

  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
  • Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen.
  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära person­ beskrivningar.
  • Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter.