Välj en sida

Mellan raderna - Astrid LMed anledning av Barnboksveckan 2015 tänkte jag lyfta fram Sveriges mest kända och älskade barnboksförfattarinna – Astrid Lindgren. Detta inlägg är ett tips, och en önskan, om att öppna upp dörrarna till hennes magiska värld.

Inledande arbete
Börja med att läsa Astrid Lindgrens böcker, titta på hennes spelfilmer och lyssna på hennes ljudböcker.

Titta på den korta dokumentärfilmen om Astrid
I filmen får vi träffa Astrid Lindgrens brorsdotter som berättar om sin pappas och Astrids uppväxt, och hur denna har inspirerat många av böckerna.

Exempelvis hur leken ”Sicken blås” från Emil-böckerna kom till, hur Astrids barndomshem blev till Bullerbyn och hur den gamla eken på gårdsplan förvandlades till sockerdricksträdet hemma hos Pippi.

Förslag på fortsatt arbete
Författarporträtt
Ett sätt att skapa en fördjupad förståelse för en viss person kan vara att skriva ett porträtt. Exempel på frågor som kan användas för att förstå Astrid bättre:

  • När levde hon?
  • Vem var hon?
  • Varför tror du att hennes böcker har blivit så omtyckta?
  • Vilken är din favoritberättelse?

Låt eleverna bli författare
Börja med att binda enkla små böcker av färgat papper till omslag och vita, eller linjerade, papper inuti. Låt de första böckerna ha bestämda titlar som barnen får utgå ifrån.

I min egen etta har barnen fått olika bilder av påhittade sagomonster att börja skriva om. Andra boken fick titeln ’Min drömskola’. Efter att ha tränat att skriva böcker utifrån två bestämda teman var de redo att på egen hand komma på en titel, handling och bilder som kunde kombineras till en berättelse.

Koppling till läroplanen
Undervisningen i ämnet svenska ska behandla följande centrala innehåll i år 1-3:

  • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
  • Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Berättande och poetiska texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära person­ beskrivningar.
  • Några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer.
  • Texter som kombinerar ord och bild, tillexempel film,  interaktiva spel och webbtexter.