Välj en sida

lögner2

Lögner är en animerad dokumentär om att ljuga som baseras på verkliga intervjuer. En inbrottstjuv, en oskyldig pojke och en kvinna som ljugit genom hela sitt liv berättar om sina lögner. Filmen är indelad i tre delar, men jag har fokuserat på del två: Barnet som stjäl, som kan ses från 7-8 år. De övriga delarna är lämpliga för äldre barn/ungdomar och kan ses från 13 år respektive 15 år.

Del två startar inte meddetsamma, utan efter 4 minuter och 15 sekunder. En animerad person återberättar ett minne från lågstadieåldern då personen ifråga var en liten pojke och stal 100 kronor från sin mammas handväska. Anledningen till detta var främst att imponera på sina kompisar och att känna sig populär. På rasten, efter att pojken visat sin 100-lapp för kompisarna, följde halva klassen med till leksaksaffären. Alla fick ta del av pengen och fick små leksaker. Pojken köpte även ett leksaksfartyg för pengarna, ett slags modellbygge.

Kommande lektion frågar fröken om någon sett en borttappad 100-lapp. En man hade nämligen tappat bort denna på gårdagens kvällskurs som hölls i samma lokaler som skolan. En annan pojke i klassen pekar på pojken och allas blickar vänds mot honom. Därefter blir det svart och det är svårt att minnas vad som egentligen hände, menar pojken. I samtal med rektorn kommer pojkens mamma och frågar om uppgifterna stämmer. Pojken säger att det var han som hittade 100-lappen och att han köpt presenter till sina vänner för pengarna.


Förslag på fortsatt arbete

Det här är en film som ger bra underlag för vidare diskussioner i klassrummet. Här nedan finner du förslag på frågor. Jag har själv använt mig av dessa i min etta och vi fick en mycket givande stund tillsammans.

  • Varför stjäl pojken pengar från sin mamma?
  • Hur tror du att det känns när pojken hittar pengar i mammans plånbok?
  • Varför ljuger pojken om att det var han som tagit den borttappade 100-lappen på skolan?
  • Hur tror du pojken känner sig när mamman kommer till skolan?
  • Varför känner pojken sig lycklig när han tittar på sitt leksaksfartyg på hyllan?
  • Hur hade du känt dig?
  • Har du ljugit någon gång?
  • Vad kan du göra om du har ljugit?

Att säga förlåt är viktigt när man har gjort något som inte blev rätt eller om man ångrar något man sagt eller gjort. Att säga förlåt är svårt ibland, men något vi måste prata om och öva på. Prata gärna med dina elever om hur man kan gå tillväga när man vill be någon om ursäkt. Är någon av nedanstående fraser bra att använda eller kommer ni på egna som känns naturligare?

  • Jag är verkligen ledsen för det jag sa.
  • Jag förstår att du blev ledsen när jag sa…..
  • Jag hoppas att du kan förlåta mig.

Koppling till läroplanen
Skolan har i uppdrag att överföra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället.

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 1–3:

  • Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.
  • Normer och regler i elevens livsmiljö, till exempel i skolan och i sportsammanhang.