Välj en sida

Vår söta vardagHandling
Filmen handlar om hur mycket socker vi människor äter och hur det påverkar våra kroppar. De flesta har nog hört att socker är onyttigt och att det har blivit ett problem. Vi svenskar äter i genomsnitt 13 kilo godis på ett år. För att konkretisera det för yngre skolbarn är det lika mycket som 6,5 sockerpaket eller som vikten av två, små hundar.

När barnens föräldrar var små och köpte lördagsgodis var godispåsarna små och godissorterna få att välja bland. Nu för tiden är en godispåse stor och rymmer nästan 3 kilo godis, om du plockar den full. De som tillverkar påsarna gör dem stora för att vi ska köpa mer godis. Men ska vi sluta äta godis helt?

I filmen får vi möta en dietiskt som ger olika kostråd och hon menar att vi kan äta godis, men vi bör tänka på när och hur mycket vi får i oss. Godis får dessutom aldrig ersätta lagad mat eftersom våra kroppar behöver näring för att kunna växa, utvecklas och må bra. Avslutningsvis får vi veta att socker inte enbart förekommer i godis, utan även i fruktyoghurt, flingor, saft och läsk.

Fortsatt arbete
Att konkretisera sockrets mängd i olika livsmedel är intressant och ger barnen möjlighet att förstå informationen på ett enkelt sätt. Ställ gärna samman en utställning i klassrummet eller i matsalen där ni visar hur många sockerbitar respektive livsmedel innehåller. Exempel på livsmedel kan vara en festis, en godispåse, en läskedryck och ett par dl flingor. För att få veta hur mycket socker varje livsmedel innehåller kan du antingen få inspiration från filmen eller läsa i innehållsförteckningen och själv omvandla mängden till sockerbitar.

Genom att föreslå nyttiga exempel på mellanmål kan barnen själva prova att byta ut eventuella sockerhaltiga mellanmål. Ett exempel är att tillsammans i klassen göra smoothies. Detta brukar vara ett mycket uppskattat inslag och passar bra som mellanmål på förmiddagen eller senare på eftermiddagen. Smoothies kan göras på flera olika sätt och ni kan samtidigt öva på de olika enheterna deciliter och liter när ni tillreder.

Intressant i arbetet kring socker och hälsa är även att visa en godispåse från dagens mataffär med storleken på en godispåse från tiden då barnens föräldrar var små. Detta får barnen att inse att de blir lurade att plocka mer godis än vad kroppen mår bra av att få i sig och att nästa gång de är i mataffären ha med sig denna tanke.

Koppling till läroplan

Hem- och konsumentkunskap, årskurs 1-6

  • Recept och instruktioner och hur de kan läsas och följas samt vanliga ord och begrepp för bakning och matlagning.

Biologi, årskurs 1-3

  • Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.