Välj en sida

fantom-203x300Filmen från 2004 bygger direkt på Andrew Lloyd Webbers musikal med samma namn. Musikalen baseras i sin tur på skräckromanen från 1910, skriven av fransmannen Gaston Leroux.

Det hela börjar med en auktion där man säljer av rekvisita och delar av berömda l’Opéra Populaire i Paris. När man kommer fram till föremål nummer 665, som är en speldosa, föreställande en apa, klingar en bekant melodi för en av köparna. Han har ett minne av den där apan och man förstår att något traumatiskt har hänt. När, passande nog, föremål nummer 666 visas, som är en gigantisk kristallkrona, börjar handlingen ta fart på riktigt. Den mäktiga titelmelodin sätter igång och vi tas tillbaka till den tid då kronan hängde på sin plats och operans verksamhet var i full gång.

Under en repetition av en ny uppsättning meddelas ensemblen att två nya ägare tar över operan. De ber den eviga primadonnan Charlotta att sjunga en aria men halvväg in rasar dekoren ner. När en av ägarna säger att det är sånt som händer får han svar på tal och Charlotta och resten av ensemblen låter dem få veta om Fantomens existens; det är han som har skapat olyckor och rädsla i fler år och om ingen gör något åt det så slutar Charlotta! Med de orden stormar hon ut.

Då kommer balettflickan Christine Daaè som inhoppare och sjunger klart arian. Och därmed är en ny blivande primadonna född.

Allt detta är enligt Fantomens plan. Han har på håll förälskat sig i Christine och med sin magiska dragningskraft har han henne under sin förtrollning. Det är han som ger Christine passionen i att sjunga som en ängel och det är hon som ger honom inspiration till att skapa musik.

Fantomen rymde för flera år sedan från en resande cirkus där han visades upp i en bur som ett människomonster. Väl fri gömde han sig i katakomberna under operan och där han har han skapat sin fristad och sitt hem. Hans vanställda ansikte gömmer han bakom en mask.

En dag när Christines barndomsvän, Raoul, dyker upp väcks hennes känslor till liv och hon och Raoul kommer allt närmare varandra. Detta tycker inte Fantomen om och hans svartsjuka kan vara dödlig. Nu är både Raoul och Christines liv i fara. Hur ska Christine kunna fortsätta kärleksrelationen utan att vara illojal mot Fantomen men utan att förlora sin käre Raoul? Till slut ställs hon inför ett dilemma där hon måste offra sitt eget liv och sin egen lycka.

Tema och fördjupning

Missförstådda Monster – Det finns fler ”monster” i litteratur och film som har gemensamma drag med Fantomen. Till exempel Ringaren i Notre Dame, den döve och puckelryggige Quasimodo som blir jagad och hunsad för sitt utseende. Men inombords har han, liksom Fantomen, ett hjärta fullt av kärlek och vill bara bli älskad. Frankensteins monster är vanskapt på flera sätt och hans utseende och styrka sätter skräck i omgivningen men han vill egentligen inget ont heller. Han vet bara inte hur man bär sig åt. Hercule Barfuss i romanen Den vidunderliga kärlekens historia är sannerligen ett litet vidunder; en dvärg som är är både dövstum och gravt missbildad. Men han har en förmåga att kommunicera genom telepati och även hans hjärta är oskyldigt och kärleksfullt.

Några senare ”missförstådda monster” finner vi i Shrek, Vildingarna och Mårran i Mumindalen. Vilka fler känner ni till som har samma roll i film och litteratur? Vad är det med dem som fascinerar?

Ämnen och kursmål

Gymnasiet
Svenska

Litteratur
”Litteraturvetenskapliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera skönlitteratur.”

”Skönlitterära texters betydelsebärande skikt, innehållsmässiga såväl som formmässiga: tematik, motiv, metaforik, symbolik, rytm, meter och andra litterära verkningsmedel och sätt att gestalta. Analys och tolkning av roman, novell, lyrik och dramatik.”

”Fördjupad tolkning av skönlitterära verk med utgångspunkt i ett perspektiv som eleverna väljer, till exempel postkolonialt, feministiskt eller komparativt perspektiv.”

Förslag på uppgift: En utredande uppsats ur ett komparativt perspektiv där man väljer några av dessa ”missförstådda monster” att skriva om.

Filmen hittar ni i Mediapoolens webbresurs Pedagogiskt fönster under temat: Missförstådda Monster (svenska, gymnasiet):