Välj en sida

Handling
Att prata väder är roligt och ofta väldigt omtyckt bland eleverna. Att följa de fyra årstiderna och fokusera lite extra på det som karaktäriserar den pågående årstiden är intressant och ett återkommande tema i skolans yngre åldrar.

Hos Prick och Fläck singlar snöflingorna ner utanför deras fönster. För många barn är den första snön extra spännande och  rasterna brukar fyllas med att bygga snögubbar, snöborgar och snöbollskrig. I filmen testar Prick och Fläck på flera olika snölekar. 

Snö kan se ut och kännas på många olika sätt och plötsligt börjar snöflingorna bli vassa och blåser kors och tvärs. När den fastnar på kaninernas kroppar syns deras prickar och fläckar inte längre.

Förslag på fortsatt arbete
När snön ligger ute finns det många spännade övningar att göra utomhus med barnen. Det är såklart lite kyligt, men att flytta ut klassrummet brukar ändå vara mycket uppskattat hos mina elever.

Förra veckan arbetade vi med polygoner inom matematiken och efter genomgång fick barnen i uppdrag att gå ut och måla polygoner på snön med vattenfärg. Nu lyser röda, blå, gröna och lila månghörningar runt hela skolbyggnaden.

I vinter har vi även pratat om vad snö är och försökt att koppla vissa bildlektioner till årstiden. Senast arbetade vi med perspektivmålning och skapade snögubbar från ett grodperspektiv. Underbara bilder hänger i klassrummet och alla tyckte övningen var toppen. Tidigare i vintras genomförde vi en annan bildövning med snögubbar, som målades ur ett fågelperspektiv. Dessa övningar kan med fördel kombineras med varandra, för att eleverna ska ges möjlighet att arbeta med olika perspektiv.

Koppling till läroplanen
Ämnet bild i år 1-3 ska innehålla följande centrala innehåll:

  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
  • Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för­ och bakgrund.


Ämnet matematik i år 1-3 ska innehålla följande centrala innehåll: 

  • Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
  • Konstruktion av geometriska objekt.