Välj en sida

Handling
Den här filmen handlar om elvaåriga Nisse som känner att han lever ett otursliv, eftersom hans mamma är död. Nisse, hans lillebror och deras pappa bor ensamma i en lägenhet och har det svårt ekonomiskt.

Medan barnens farmor försöker städa undan mammans personliga tillhörigheter fäster sig Nisse ännu starkare vid dessa.

Precis innan hennes död fick Nisse en ödla av henne i present. En ödla som visar sig kunna prata och påstår sig vara en drake. Ödlan undrar om Nisse vill ha ett drakhjärta och det tycker han låter spännande.

I filmen får vi följa med Nisse och ödlan Harry på flera äventyr. De spenderar dagar på Nisses skola tillsammans och planerar hur de ska stoppa och lura bort julen.

Mitt i all sorg efter Nisses mamma blir ödlan Harry en stor tröst.

Filmen baseras på Anna Ehrings serie böcker om Drakhjärta, Syltmackor och Oturslivet.

Förslag på fortsatt arbete
Precis som Nisse visar de flesta barn en stor sorg när en nära anhörig går bort. Det gör ont att mista en människa som stått en nära. Ofta uppstår det mer ängslan över tanken att ytterligare en anhörig ska försvinna ur barnets liv. Mitt i all sorg måste barnet få pausa från allt det svåra. Nisse får andas ut och blir omhändertagen av sin farmor och farfar.

I en klass händer det ibland tragiska saker hos en klasskompis. Då är det viktigt att prata med barnet och vara vaksam på eventuella problem, oavsett om barnet har berättat om dem eller om vi är oroliga av någon annan anledning. Vi vuxna måste göra allt vi kan för att hjälpa barnet att få rätt hjälp. Att våga samtala med barn skriver Bris om och vi som arbetar som pedagoger kan nog aldrig påminna oss för många gånger om just detta.

Efter filmen kan det passa bra att låta elevernas reflektioner komma fram:

  • På vilket sätt tror du Nisse förändrats efter sin mammas död?
  • Hur kommer det sig att Harry kan tala?
  • Vad tror du är anledningen till att pappan stjäl mat i matbutiken?

Att leva i och bearbeta sorg är en lång och jobbig process som även drabbar anhöriga. Är det någon i klassen som känner igen sig i Nisse och som vill dela sina erfarenheter i klassen?

För barn och unga under 18 år finns Bris att ringa eller chatta med ifall man har något som känns svårt eller vill prata om. På Bris finns kuratorer som lyssnar och ger råd.

Förutom Bris så är det bra att även göra barnen uppmärksamma på Rädda barnen, som har mottagningar samt stöd via telefon, chatt och mail. Dessa skyddsnät är något som alla barn bör känna till.

Koppling till läroplan
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att se samhällsfrågor ur olika perspektiv. På så sätt ska eleverna utveckla förståelse för sina egna och andra människors levnads­ villkor, betydelsen av jämställdhet, hur olika intressen och åsikter uppstår och kommer till uttryck och hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen.

Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll I årskurs 4–6:
  • Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.
  • Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.