Välj en sida

Ren och fräsch- om kroppen och tändernaHandling
När vi äter och dricker bildar bakterier i munnen en syra som fräter på våra tänder. Därför är det bra att låta tänderna vila efter tandborstning. Att äta nyttig mat är ofta bättre för tänderna, än att äta onyttig mat.

Socker finns mest i läsk och godis, och socker orsakar som bekant hål i tänderna. Kranvatten är bäst att dricka när vi är törstiga. När mjölktänderna ersätts av vuxentänder ska dessa sitta i munnen hela ens liv. Våra tänder har olika uppgifter. Framtänderna kan vi bita av mat med, medan kindtänderna tuggar sönder mat till mindre delar, så inte tarmen behöver sönderdela all mat. Tandborstning är en viktig dela av människors hygien och i filmen ges tips på hur vi på bästa sätt sköter om våra tänder.

I filmen får vi även ta del av när Anton går till tandläkaren och får en undersökning samt röntgen gjord på sina tänder.

Vissa människor svettas mycket, medan andra svettas lite. Svettkörtlar finns i hela kroppen och innehåller nästan bara vatten. När bakterier kommer i kontakt med svetten kan det lukta illa. Att duscha och bada regelbundet är därför viktigt för att hålla sig fräsch. Att dessutom byta underkläder varje dag är också bra att känna till.

Förslag på fortsatt arbete
Efter filmen diskuterade vi följande frågor tillsammans i klassen:

  • Att ta hand om sina tänder är viktigt, men hur gör man det på bästa sätt?
  • Att ta hand om kroppen och hålla sig ren och fräsch är också viktigt, men hur kan vi göra för att hålla oss rena och fräscha?

Just nu arbetar vi med tema Kropp och hälsa i min klass. Vi har startat igång temat med att prata om skelettet, som håller upp kroppen. Därefter lärde vi oss mer om musklerna och pratar denna veckan om hygien och hur vi kan sköta om våra kroppar på bästa möjliga vis.

Att äta hälsosamt är en viktig del av vårt tema och vi har därför bjudit in kökspersonalen på skolan som berättat om hur en hälsosam måltid konstrueras utifrån tallriksmodellen.

Vi har även bjudit in skolsköterskan till klassen, som veckan innan besöket hälsade på eleverna och berättade om sin hemliga låda, som hon lämnade kvar i klassrummet. I lådan kunde eleverna lägga lappar under en veckas tid, med frågor rörande kroppen. Dessa frågor kommer snart läsas upp, diskuteras och besvaras i mindre grupper.

Koppling till läroplanen
Undervisningen i de naturorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3:

  • Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.
  • Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
  • Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.