Välj en sida

Från fisk till fiskpinneHandling
I den här filmen får vi följa med fiskare ut till havs och se hur det går till att arbeta ute på havet.

Under fyra dagar i veckan åker en stor fiskebåt ut på havet klockan två på morgonen. Efter två timmars färd väcker skepparen manskapet och det är dags att påbörja arbetsdagen. Dagens första drag förbereds och efter några timmar dras fångsten in.

Ett ton fångst per dag blir det i genomsnitt. Under däck börjar manskapet omedelbart att ta hand om fångsten. Fisken sorteras och rensas samtidigt som skaldjur rensas bort från fisk.

Vid klockan åtta på kvällen kommer fiskefartyget tillbaka efter en lång arbetsdag. Fångsten flyttas till fiskeaktionen i Göteborg, som är en av de största i landet.

Tack vare unika och moderna maskiner kan fiskarna kapas till och filéas på rätt sätt. Cirka 60% går vidare till hundfoder.

För att tillverka fiskpinnar mals fisk ner till färs och mäts upp så att varje del väger lika mycket. Därefter paketeras de i formar innan den fryses ned. Efter det delas de frusna fiskbocken upp i mindre bitar, så att de blir stora som fiskpinnar och paneras innan de steks hastigt för att få sin gyllenbruna yta. Slutligen fryses de ned igen och paketeras i de förpackningar som vi sedan ser i affären.

Förslag på fortsatt handling
Skolklasser är välkomna att besöka Göteborgs fiskeaktion. Jag har själv åkt till aktionen med en lågstadieklass och både elever och pedagoger uppskattade besöket mycket.

Tidigt på morgonen samlades vi för en guidad tur inne på aktionen, och för att därefter få lära oss mer om fiskar, hur de fångas och bearbetas innan de kommer till butikerna. Före hemresan fick samtliga elever och pedagoger tillreda fisk och äta varsin mycket uppskattad fisksmörgås.

Om ni inte har möjlighet att besöka fiskeaktionen fysiskt, exempelvis i samband med en klassresa eller liknande, så kan ni istället besöka webbsidan. Här finns bland annat recept på panerade fiskbitar, quiz med spännande frågor och fakta om det svenska fisket.

På Sjömatsfrämjandet finns samtliga fiskar samlade i en förteckning från A till Ö med både bild och text. Låt eleverna utforska sidan tillsammans med en vän och fördjupa sig i en eller ett par fiskar, genom att skriva fakta och rita bilder. Vad vet du om Kummel och vilka likheter finns det mellan en Långa och en Lubb?

Bilderna är fint illustrerade och passar utmärkt att måla av ifall du vill integrera en bildlektion i temaarbetet med fiskar.

Koppling till läroplanen
Undervisningen i de naturorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3:

  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Människors användning och utveckling av olika material genom historien. Vilka material olika vardagliga föremål är tillverkade av och hur de kan källsorteras.
  • Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
  • Dokumentation av naturvetenskapliga undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer.