Välj en sida

Evas funkarprogram - tygHandling
I det här programmet får vi veta mer om materialet tyg. Det finns flera olika sorters tyg, såsom siden, bomull, viskos, syntetspäls, fleece, ull.

För att göra sidentyg måste silkeslarver väva silkestrådar, som sedan vävs till ett tunt tyg. För att få bommullstyg måste bommullsplantor odlas. På plantorna växer små bomullstussar ut som kan tvinnas till bommullstråd.

Viskostyg tillverkas av granar och kemikalier som kokas samman till en deg och därefter tvinnas till trådar. Av råolja och kemikalier kan konstgjord päls tillverkas. Slutligen får vi lära oss att fleecetyger tillverkas av pet-flaskor samt att ulltyger kommer från fårens päls.

Förslag på fortsatt arbete
Det är spännande att få lära sig mer om olika tyger och varifrån kläderna på ens kropp kommer ifrån. Börja med att titta på plaggen ni bär och försök att lista ut vilket material de är gjorda av. Är det svårtolkat kan tvättrådslappen ofta ge information om materialet.

På den här sidan hos Sveriges konsumenter, finns det en kortfattad förteckning över samtliga material.

Förr användes plaggen längre än vad de gör idag. Idag blir plaggen ofta omoderna och byts ut några gånger årligen. Istället för att slänga gamla kläder kan de göras om eller bytas bort. Varför inte göra om T-shirten till ett linne genom att klippa bort ärmarna? Eller skapa en kimono av ett gammalt nattlinne? Av en gammal t-shirt kan exempelvis en snygg mössa trollas fram.

Det finns flera olika sätt att designa om gamla kläder och Sveriges konsumenter har samlat gör-det-själv tips på sin sida. Be eleverna samla in plagg som de inte längre använder och låt dem sen inspireras av sidan, innan de själva sätter igång att skissa och designa nya plagg.

Koppling till läroplanen
Undervisningen i ämnet teknik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3:

  • Material för eget konstruktionsarbete. Deras egenskaper och hur de kan samman­ fogas.
  • Undersökande av hur några vardagliga föremål är uppbyggda och fungerar samt hur de är utformade och kan förbättras.
  • Egna konstruktioner där man tillämpar enkla mekanismer.
  • Dokumentation i form av enkla skisser, bilder och fysiska modeller.

Undervisningen i ämnet slöjd ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3:

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och muntlig värdering av arbetsprocessen.
  • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.