Välj en sida

Bajsfilmen, Dolores och Gunellens världHandling
Bajsfilmen nominerades i Guldbaggegalan i kategorin Bästa manuskript. Detta är en animerad film av Linda Hambäck, efter Pernilla Stalfelts böcker. Rikard Wolff är berättarrösten och Mia Skäringer och Klara Zimmergren ger röst till Dolores och Gunellen som är de två huvudkaraktärerna i filmen.

Gunellen och Dorores är väldigt olika, men ändå är de bästa kompisar och bor i samma hus tillsammans med katten Linda. Gunellen är spontan och slarvig, medan Dolores vill ha ordning och reda och är lite mer försiktig av sig.

En dag kommer Gunellen på att hon vill uppleva lite mer av världen och ringer därför en taxibil. Hon är nyfiken på att se vad som finns utanför deras egen lilla by, men Dolores vill inte bli lämnad kvar hemma och gör allt för att stoppa resan. Dolores försöker hindra Gunellen genom att berätta spännade saker om livet. De stora frågorna om livet, kärleken, döden, vänskap och våld tas upp. Dessutom gör Dolores några försök att prata om hår och bajs i olika former.

Förslag på fortsatt arbete
En film som den här är tacksam att visa för de yngre barnen för att få igång diskussioner om livets stora och intressanta frågor. Eftersom filmen berör många olika ämnen kan du låta eleverna välja det avsnitt i filmen som de fastnade för.

Var det scenen när hunden begravdes? Eller kanske scenen när två bilar krockade på gatan? Eller när växterna utanför huset gödslades med bajs? Ge gärna förslag på flera olika scener. Därefter kan barnen måla en bild av den scen som de valt.

I min klass arbetar vi ofta med pastellkritor och detta gjorde vi även i samband med denna film. Jag uppmuntrade eleverna till att göra färgstarka bilder, precis som i filmen. Vi pausade filmen några gånger och tittade på färgerna innan barnen själva började att måla. Vi kom fram till att filmens bilder innehåller mycket rött, blått, grönt och gult, men även lite svart och brunt. Efter pastellritandet täckte vi bilderna med vattenfärg. Detta blev väldigt effektfullt.

Vill du att barnen ska öva på att skriva kan de kombinera sin bild med att skriva ned vad som hände i den valda scenen. Här kan barnen öva på att skriva på dator och sedan skriva ut texten. Texten kan sedan limmas fast på bilden.

Koppling till läroplanen
Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Skolan har i uppdrag att överföra grundläggande värden och främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och verka i samhället. Skolan ska för­medla de mer beständiga kunskaper som utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver.

Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer ingår. I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycks­ former. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa.

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll, i årskurs 1–3:

  • Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.

Undervisningen i bild ska behandla följande centrala innehåll, i årskurs 1–3:

  • Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder.
  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.