Välj en sida

farmors-tatueringarHandling
Filmen Farmors tatueringar väver ihop Suzanne Khardalians farmors livsberättelse med historia från det det armeniska folkmordet.

Detta folkmord präglades av en svår förföljelse av den armeniska befolkningen i dåvarande Osmanska riket och skedde mellan 1915 och 1917. De armeniska kvinnorna misshandlades under folkmordet och såldes ofta som slavar till turkar och våldtogs.

I filmen får vi följa Suzanne Khardalian som tillsammans med sin partner PeÅ Holmquist åker tillbaka till sitt barndomshem i Beirut. Där träffar de Suzannes mamma och hennes systrar. I mötet försöker de få svar på frågan varför Suzannes farmor alltid uppförde sig märkligt.

Som barn tyckte Suzanne att sin farmor uppträdde konstigt och att hon alltid uppfattades som lite kylig.  När Suzanne ser bilder på andra kvinnor med samma tatueringar som de hennes farmor bär på kroppen, börjar hon leta efter tatueringarnas betydelse. På detta vis utvecklas en större förståelse för sin farmors konstiga beteende. Det här är en betydelsefull, personlig och fängslande film som berättar om de tusentals unga kvinnor som fick uthärda det armeniska folkmordet.

Förslag på fortsatt arbete
Det finns många fantastiska, skrämmande och spännande livsberättelser från förr att ta del av. Att lyssna på och förstå lite mer av världen, och hur det kunde vara att växa upp för längesen, är intressant och ibland något som glöms bort. Låt dina elever intervjua en äldre släkting eller bekant till familjen, för att få veta lite mer om livet förr. Eleverna kan med fördel formulera egna frågor, men vill du hjälpa dem på traven kan följande rubriker presenteras.

Familj
Skolan (ämnen, skolmat, raster, vänner).
Fritidsintressen
Vänner
Bostad
Mat

Att ta del av minnen berättade muntligt av en äldre människa känns oftast personligt och fint. Skapa gärna förutsättningar för muntliga presentationer i undervisningen, så att det insamlade materialet kan upplevas av hela klassen. Kanske kan presentationen kompletteras med gamla bilder, som kan visas via en dokumentkamera i klassrummet? Eller som ett bildspel på datorn.

Koppling till läroplanen
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll I årskurs 7–9:

  • De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barn­ konventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
  • Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll I årskurs 7–9:
  • Aktuella konflikter i världen och historiska perspektiv på dessa.
  • Hur historiska källor och berättelser om en familjs eller släkts historia speglar övergripande förändringar i människors levnadsvillkor.
  • De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
  • Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.