Välj en sida

Holger och VildeHandling
Filmen Holger och Vilde har visats vid filmfestivalerna i Cannes & Göteborg samt tävlat vid Lucas Filmfestival i Frankfurt & IndieLisboa i Lissabon under 2010 – 2011.

Holger och Vilde är en spelfilm som passar bra att titta på tillsammans i klassen för att kunna diskutera vänskap och framförallt vänskapen mellan en kille och en tjej.

Den djupa vänskapen som vi får uppleva mellan huvudkaraktärerna förändras i och med att Holger och Vilde växer och träder in i tiden mellan barn och ungdom. Tiden då barndomen plötsligt lämnas och livet som ungdom påbörjas.

Förändringen kommer att innebära stora omställningar och de roller Holger och Vilde tidigare haft, byts ut. Vi får ta del av ungdomarnas starka känslor, som ibland är fantastiskt ljusa, men som lika snabbt blir fasansfullt mörka.

Den här magiska, men samtidigt så sköra, tiden har vi vuxna upplevt. Vi kan prata om den med distans och kan försöka vara ett gott stöd för de barn som behöver stöttning när relationerna och vänskapsbanden luckras upp och förnyas.

Förslag på fortsatt arbete
Halvvägs in i filmen får vi ta del av en scen som visar Vildes starka känslor under en tennismatch. Någon gång mellan 8 och 13 år brukar de flesta komma i puberteten. Då utvecklas kroppen från barn till vuxen och för många är det en rolig och spännande tid. Men det är även en tid då många frågor uppstår. Tankarna och känslorna förändras.

Vad händer med kroppen under puberteten?

Ge gärna förslag på sidor som dina elever kan besöka för att lära sig mer om vad puberteten innebär. På umo.se finns det en sida som eleverna antingen kan besöka själva, eller arbeta med i kill- och tjejgrupper. Här finns även bildspel som lämpar sig bra att visa i kill- och tjejgrupper. Bildspelen har rubrikerna: Vad händer i tjejens kropp i puberteten? och Vad händer i killens kropp i puberteten?

1177.se har också bra sidor att besöka, för att lära sig mer om vad pubertet är och för att enkelt kunna lyfta detta viktiga ämne som ibland kan kännas lite svårt för vissa att prata om.

Koppling till läroplanen
Undervisningen i de naturorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll, i årskurs 1–3

  • Betydelsen av mat, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6:
  • Människans pubertet, sexualitet och reproduktion samt frågor om identitet, jämställdhet, relationer, kärlek och ansvar.